HANDENS SCOUTKÅRS HISTORIA

2000 – 2001

2000

Kårens verksamhet bedrivs på sex avdelningar. Sedan några år kör vi minior- och junioravdelningarna tillsammans vilket fungerar bra. Skogisarna deltar i Läkarmissionens och Frälsningsarméns julklappsinsamling till barn i Moldavien.

Gamspetsarna åker på läger på Island.

15/1 Vårterminsplanering

25/4 S:t Georgsfirande. Bronsmärket delas ut till Susanne Tidlund, Daniel Ahlinder och Jonas Andersson, silvermärket till Håkan Lindeke och guldmärket till Ove Björkman, Sören Ferm.

Monica Ekstrand och Kari Särkkä får kårens eget 20-årsmärke.
Gitten Abramsson och Agneta Rud får förtjänstmärke i guld med emalj.

30/4 Valborgsfirande med rekordnetto på 47.000:-

Vi deltar i Distriktets Dag som vanligt.

25-28/5 Kristi Himmelsfärdshajk

10/6 Kåravslutning

31/7-5/8 Kårläger bestående av en båtluff, Ö-jakten 2000, i Stockholms skärgård med

25 deltagare.

26/8 Höstterminsplanering

Gamspetsarna går HHISS och vinner.

Pilspetsarna är med på Kruthornet

10/10 Tomas Larsson och Ove Björkman mottar sina Gilwellinsignier på kårstämman

9-10/12 Julmarknad som ger 10-000 netto.

Huset:

Scouthuset har nu ett värde av 1.200.000:- som vi börjar avskriva med 2% per år.

Huset är nästan färdigt nu. Det är målat invändigt, golven är delvis lagda, slipade och lackade. Alla rum utom ett är i princip färdigt vid årets slut.

2001

50-års jubileumsgruppen som består av Gitten Abramsson, Ylwa Carlsson, Kerstin Karlström och Helena Lennholm planerar inför den stora jubileiumsdagen den 19 maj. Dagen ska bestå av Invigning av huset,  KEA-tävling. Lägerbål och på kvällen jubileumsmiddag för gamla och nya ledare. Ett jubileumsmärke i tyg  kommer att tas fram.

23/4 S:t Georgsfirande i S:t Eskils kyrka med märkesutdelning

Kåren planerar att åka på förbundslägret SCOUT-2001 i Rinkaby, Kristianstad i Skåne.

All information är hämtad ut kårens  verksamhetsberättelser. Mera detaljer om varje år kan man läsa i styrelseprotokoll, ledarsamlingsprotokoll och protokoll från planeringar.

Vi har självklart även haft kårstämmor, alltid deltagit i distriktsstämmor, gått massor av utbildningar, men det känns som denna berättelse blivit tillräckligt lång ändå.

1990 – 1999